Marcel Hermans & Weit Hoogeveen
3/18 - 4/12/1993
Corps Lumineux 1
Video objects and installations by Marcel Hermans und Weit Hoogeveen (NL)

"Corps Lumineux 1":
A spotlight illuminates a lens that spins around on its axis. A camera picks up the lens and the different shades of light. The pictures are run to a video mixer. The light spots on the rotating lens are replaced with video pictures of the coastal landscape at Normandy. The resulting pictures are projected directly onto the wall.

The amount of light from the spotlight that falls on the lens determines where the landscape pictures will be visible inside the projected images of the lens. If no light lands on the lens, the landscape will not be visible inside the projection. The onlooker can affect this process by moving the lens with his hand or holding it in such a way that the light from the spotlight is completely reflected and thus allows the complete display of the landscape.
On the floor there are polished plastic panels where the outline of Etretat (Normandy) is printed in matt dark color. The black lines absorb the projections, the shining surfaces reflect them. The map marks off the area where the camera stands.


(following text in german only)

Das Bewußtsein, daß die Landschaft nicht statisch, sondern veränderlich ist, läßt sich bis zu einer Serie von Gemälden Monets zurückverfolgen, die in Etretat entstanden ist. Anders als Monet verfügen die Videokünstler aber über ein Medium, das die Veränderung in der Zeit nicht allein wiedergeben kann, sondern das selbst nur innerhalb der Zeit bestehen kann. Corps Lumineux macht mit den Mitteln der Videotechnik die Landschaft als bewegten, lebenden, leuchtenden Körper erfahrbar.
Kennzeichnend für die Arbeiten von Hermans und Hoogeveen ist ihre Auseinandersetzung mit abstrakten Problemen, die im künstlerischen Prozeß mit persönlichen Bildern gefüllt und erfahrbar werden. Die Grundfragen nach der Beschaffenheit der menschlichen Wahrnehmung, nach der Konstitution von Realität aus den Basiselementen Raum, Licht und Zeit werden mit den Mitteln der Videotechnologie verfolgt. Diese verbinden die Künstler in zunehmender Weise mit anderen Elementen wie Skulptur, Druckgrafik, Tanz und Architektur.